امروز: 1403/02/08 سروش | اینستاگرام | ایتا

ارز و آرزوهای انقلابی!

پرواز نرخ ارز در ماه پایانی سال 96 و ماه آغازین سال 97 را به هر علتی که بوده باشد به اصطلاح معمول از "الطاف خفیه ی الهی" می دانم که دخالت دولت و ایجاد یک سیستم تک نرخی با نظارت بر معاملات ارزی و شفافیت در شکلِ مصرف آن قدم اول ش بود.
اینکه نرخ اعلام شده برای ارز چقدر مبتنی بر واقعیت است و چقدر در مواجهه با واقعیات دچار نوسان خواهد شد فرع بر حرکتی است که در کلیت ش خود را یک انقلاب تمام عیار در نظام ارزی و بلکه سیستم پولی مالی کشور نشان می دهد. تردیدی ندارم که این نظامِ تازه با مخالفینی چغر و بد بدن مواجه خواهد شد. طبق آخرین آمار، قاچاق کالا با میزان 12 میلیارد دلار سهم برزگی در مضمحل کردن اقتصاد ایران داشته است. ساده انگارانه است اگر باور کنیم که گردانندگان این ضد تجارت در برابر چنین تحولی منفعل خواهند بود.
صادق که باشیم ناچاریم اعتراف کنیم که سهم خود ما هم در آن نابسامانی کم نبوده است به این دلایل:
1- واردات کالا را با کارت های بازرگانی سرگردان انجام دادیم تا از شر سازمان امور مالیاتی گریخته باشیم؛
2- در موضوع قیمتِ کالاهای وارداتی، اظهارِ ارزشِ غیر واقعی در گمرکات برای پرداخت حقوق و عوارض کمتر، از جانب بسیاری از ما روشی معمول بوده است؛
(راستی امروز که ناچاریم با قیمت واقعی کالایی را وارد کنیم، با کدام قسم می توانیم مرجع صدور مجوز را قانع کنیم که قیمت واقعی این است که "امروز" می گوییم نه آنچه "دیروز" اظهار شده است؟!)
3- در شرایطی که از ارزهای خاص (ارز مبادله ای) استفاده کردیم گران نمایی کالای وارداتی و عرضه ی ارز مازاد در بازارهای آزاد را زرنگی تلقی کرده ایم.

بسیار بالاتر از این "خرده زرنگی" های ما "زرنگی های کلانِ" کلان ترها هم بوده است که ریشه های اقتصادِ مبتنی بر "اصالت منافع فردی" را در این دیار ​ غرس کرده است. حاصلِ تمامِ آنچه بر این منوال گذشت آشکارتر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد.  
آرزو می کنم انقلاب ارزی شروع شده باشد و چون هیچ تردیدی هم ندارم که منشور این انقلاب در اجرا - صرف نظر از مواجهه ی ضد انقلاب- با درهم تنیدگی ها و کاستی هایی مواجه خواهد شد، گمان می کنم که حضور هوشیارانه و نقادانه اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین نهاد بخش خصوصی در صفِ انقلاب، می تواند با ترجیح منافع ملی بر منافع فردی، ضمن ارائه ی نظرات کارشناسانه برای تصحیح و تکمیل این منشور، برکات بزرگ و بیرون از شماری را باعث شود.

نویسنده:

سید حسین مهاجرانی 

 


 کلیه حقوق مادی و معنوی نزد وب سایت انجمن سنگ استان کرمان محفوظ میباشد.

کلیه مقالات و مطالب سایت تحت نظر و دیدگاه شخصی نویسنده بوده و انجمن سنگ مسئولیتی در این خصوص ندارد

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل بازدیدها
139
202
3386
12185
1379314
MahanEnglish